Menu

ZDRAVÉ A BEZPEČNÉ KLIMA VE ŠKOLÁCH

     stručná teze podpořeného projektu

ZÁKLADNÍ CÍL PROJEKTU:

Rozšíření vzdělání a posílení profesních i osobních kompetencí realizátorů preventivních aktivit v  oblasti škol, dále evaluace negativních jevů, které zdravé a bezpečné klima ve třídách narušují – vše s přímým dopadem na posílení zdravého a bezpečného klimatu škol, tedy s přímým efektem pro žáky škol na území Zlínského kraje.

INFORMACE O PROJEKTU: MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D., Mgr. Oldřich Kratochvíl, Mgr. Irena Grodová (veškeré kontakty na www.poradnazl.cz)

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA PROJEKTU:

·         Daným projektem, který realizujeme ve spolupráci s KÚ Zlín a KÚ Moravskoslezského kraje, chceme zajistit odborná vzdělávání, supervizi, společná pracovní setkávání, zavádění nových diagnostik žáků a klimatu do škol, evaluaci a analýzu aktuálního stavu výskytu rizikových jevů, které negativně ovlivňují zdravé a bezpečné klima ve školách našeho kraje, připravit a realizovat odbornou konferenci na celokrajské úrovni.

·         Projekt je zaměřen na školní metodiky prevence, pedagogy ve školách, ředitele škol, jejich zástupce a metodiky primární prevence z KPPP, aby projekt měl co nejširší dopad v rámci škol na území kraje.

·         Jednotlivé aktivity projektu jsou provázány vzájemně (např. na školení školních preventistů navazuje sběr, zpracování a analýza dat, která budou následně prezentována na odborné konferenci, www a následně v podobě odborné monografie). Plánované aktivity projektu představují nadstavbu a nadstandard ke standardně poskytovaným činnostem KPPP a ZDVPP Zlín, posílí tak oblast primární prevence jak na úrovni metodiků KPPP, tak na úrovni realizátorů primární prevence přímo ve školách.

·         Přesahovým bonusem je realizace odborného výzkumu ve spolupráci odborníků Zlínského kraje, Moravskoslezského kraje a UP Olomouc, jehož výstupem bude odborné sdělení prezentující stav výskyt rizikových jevů a projevů impulzivity, které negativně zasahují do klimatu tříd a škol, přičemž je plánováno také vydání odborné monografie mapující problematiku ve Zlínském a Severomoravském kraji. Na vydání odborné monografie není z projektu požadováno finanční krytí – to bude zajištěno z jiných zdrojů.

·         Projektový záměr KPPP a ZDVPP Zlín je plně v souladu a vycházející z Krajského plánu primární prevence rizikového chování ve Zlínském kraji na období 2015-2017, kapitola 5.1. – Hlavní priority a cíle kraje v oblasti primární prevence a to jak z hlediska cílové skupiny, tak z hlediska dlouhodobého cíle a strategie.


VÝBĚR Z PLÁNOVANÝCH AKTIVIT PROJEKTU:


OBLAST EVALUACE VE ŠKOLÁCH:

·         STATISTICKÁ DATA O PROBLEMATICE VYHLÁŠENÉHO TÉMATU ZE ŠKOL

o   Realizace šetření ve školním prostředí mapující hlavní rizikové jevy, které negativně ovlivňují bezpečné a zdravé klima, bude administrováno a následně vyhodnoceno. Sledována zejména delikvence, šikana, užívání psychoaktivních látek, impulzivita.

o   Zapojeno bude minimálně 20 tříd žáků druhého stupně základních škol na území Zlínského kraje podle náhodného výběru (celkem minimálně 1.000 žáků), paralelně probíhá v Moravskoslezském kraji.

o   Garance realizace dílčí akce: PhDr. Martin Dolejš, Ph.D., MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.

o   Předpokládá se spolupráce s akademickým prostředím UP v Olomouci (PhDr. Martin Dolejš, Ph.D.), možná rozšiřující spolupráce s městskou policií, městskými úřady apod.

o   POUŽITÉ DIAGNOSTICKÉ NÁSTROJE:


§  DOTAZNÍK VÝSKYT RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ U ADOLESCENTŮ (VRCHA) je psychodiagnostický nástroj umožňující odborníkům z různých oblastí získat informace o výskytu rizikového chování u adolescentů (kouření, užívání marihuany, krádeže) a porovnat sledovanou skupinu se skupinou, která byla podkladem pro standardizaci této metody. Tyto informace mohou sloužit pro plánování primárně preventivních programů určených pro adolescenty. Kromě toho lze získat informace o měřených faktorech, a to jak je adolescent rizikový v oblasti abúzu, delikvence či šikany (oběť). Na základě vytvořených populačních norem lze říci, zda se adolescent svými rizikovými aktivitami podobá běžnému vrstevníkovi nebo jej například převyšuje.

§  ŠKÁLA IMPULZIVITY DOLEJŠE A SKOPALA (SIDS) je rychlým screeningovým nástrojem využitelným jak v testové části klinického vyšetření či v edukačním procesu, tak v poradenství. Impulzivita je úzce spojena s rizikovými formami chování, které lze u adolescentů pozorovat (užívání tabáku, alkoholu, delikvence a další), a je určitým prediktorem tohoto chování. Informace o impulzivitě adolescentů jsou důležité při realizaci preventivních programů, neboť znalost osobnostního nastavení jednotlivých adolescentů zvyšuje jejich efektivitu. Příručka obsahuje populační normy (věk 11-15 let) poskytující uživateli jednoduchý a rychlý přehled toho, jak si adolescent vede v tomto rysu vzhledem k populaci vrstevníků.


o   Dílčí cíl: analýza situace, potřeb a stavu na poli prevence v kraji z podkladů škol, získání aktuálních podkladů pro efektivní preventivní programy, paralelně probíhá v Moravskoslezském kraji – výstupy umožní porovnat situaci, navázat spolupráci, odhalit potřeby ve spolupráci mezi kraji. Budou získána data a podklady pro prezentaci analýzy situace na odborné konferenci. Plánována odborná monografie shrnující zjištěná data.

o   Výstup ke kontrole: vyplněné dotazníky, souhrnná evaluační zpráva za kraj (cca 10 stran A4, včetně zpracování statistických dat a jejich vyhodnocení), souhrnná evaluační zpráva pro testované školy (cca 2 strany A4), odborné sdělení na konferenci, odborná monografie.


ZÁKLADNÍ NÁKLADY NA DANOU AKTIVITU PROJEKTU (HRAZENÉ Z PROJEKTU):

        Hrazeno úvodní proškolení k metodice testů a práci s nimi (realizujeme pro školní metodiky prevence v rámci podaného projektu ve všech okresech)

        Testování a vyhodnocení u cca 1000 žáků škol Zlínského kraje (školy v omezeném počtu byly vybrány náhodným výběrem!).

o   Hrazeny dvě sady diagnostiky VRCHA pro 1000 žáků.

o   Hrazeny dvě sady diagnostiky impulzivity pro 1000 žáků.

o   Hrazen přepis dat do PC formy ke statistickému vyhodnocení a analýze pro 1.000 žáků

o   Hrazeno odborné zpracování a analýza dat

o   Hrazena tvorba závěrečné evaluační zprávy 1. pro konkrétní školy (2-3 str A4) a 2. za celý kraj (cca 25 str. A4).




Ve Zlíně dne 25. 1. 2017

Souhrnně zpracoval: MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.