Rozšíření vzdělání a posílení profesních i osobních kompetencí realizátorů preventivních aktivit v oblasti škol, dále evaluace negativních jevů, které zdravé a bezpečné klima ve třídách narušují – vše s přímým dopadem na posílení zdravého a bezpečného klimatu škol, tedy s přímým efektem pro žáky škol na území Zlínského kraje.
INFORMACE O PROJEKTU: MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D., Mgr. Oldřich Kratochvíl, Mgr. Irena Grodová (veškeré kontakty na www.poradnazl.cz)
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA PROJEKTU:
·Daným projektem, který realizujeme ve spolupráci s KÚ Zlín a KÚ Moravskoslezského kraje, chceme zajistit odborná vzdělávání, supervizi, společná pracovní setkávání, zavádění nových diagnostik žáků a klimatu do škol, evaluaci a analýzu aktuálního stavu výskytu rizikových jevů, které negativně ovlivňují zdravé a bezpečné klima ve školách našeho kraje, připravit a realizovat odbornou konferenci na celokrajské úrovni.
·Projekt je zaměřen na školní metodiky prevence, pedagogy ve školách, ředitele škol, jejich zástupce a metodiky primární prevence z KPPP, aby projekt měl co nejširší dopad v rámci škol na území kraje.
·Jednotlivé aktivity projektu jsou provázány vzájemně (např. na školení školních preventistů navazuje sběr, zpracování a analýza dat, která budou následně prezentována na odborné konferenci, www a následně v podobě odborné monografie). Plánované aktivity projektu představují nadstavbu a nadstandard ke standardně poskytovaným činnostem KPPP a ZDVPP Zlín, posílí tak oblast primární prevence jak na úrovni metodiků KPPP, tak na úrovni realizátorů primární prevence přímo ve školách.
·Přesahovým bonusem je realizace odborného výzkumu ve spolupráci odborníků Zlínského kraje, Moravskoslezského kraje a UP Olomouc, jehož výstupem bude odborné sdělení prezentující stav výskyt rizikových jevů a projevů impulzivity, které negativně zasahují do klimatu tříd a škol, přičemž je plánováno také vydání odborné monografie mapující problematiku ve Zlínském a Severomoravském kraji. Na vydání odborné monografie není z projektu požadováno finanční krytí – to bude zajištěno z jiných zdrojů.
·Projektový záměr KPPP a ZDVPP Zlín je plně v souladu a vycházející z Krajského plánu primární prevence rizikového chování ve Zlínském kraji na období 2015-2017, kapitola 5.1. – Hlavní priority a cíle kraje v oblasti primární prevence a to jak z hlediska cílové skupiny, tak z hlediska dlouhodobého cíle a strategie.
VÝBĚR Z PLÁNOVANÝCH AKTIVIT PROJEKTU:
OBLAST EVALUACE VE ŠKOLÁCH:
·STATISTICKÁ DATA O PROBLEMATICE VYHLÁŠENÉHO TÉMATU ZE ŠKOL
oRealizace šetření ve školním prostředí mapující hlavní rizikové jevy, které negativně ovlivňují bezpečné a zdravé klima, bude administrováno a následně vyhodnoceno. Sledována zejména delikvence, šikana, užívání psychoaktivních látek, impulzivita.
oZapojeno bude minimálně 20 tříd žáků druhého stupně základních škol na území Zlínského kraje podle náhodného výběru (celkem minimálně 1.000 žáků), paralelně probíhá v Moravskoslezském kraji.
oGarance realizace dílčí akce: PhDr. Martin Dolejš, Ph.D., MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.
oPředpokládá se spolupráce s akademickým prostředím UP v Olomouci (PhDr. Martin Dolejš, Ph.D.), možná rozšiřující spolupráce s městskou policií, městskými úřady apod.
oPOUŽITÉ DIAGNOSTICKÉ NÁSTROJE:
§DOTAZNÍK VÝSKYT RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ U ADOLESCENTŮ (VRCHA) je psychodiagnostický nástroj umožňující odborníkům z různých oblastí získat informace o výskytu rizikového chování u adolescentů (kouření, užívání marihuany, krádeže) a porovnat sledovanou skupinu se skupinou, která byla podkladem pro standardizaci této metody. Tyto informace mohou sloužit pro plánování primárně preventivních programů určených pro adolescenty. Kromě toho lze získat informace o měřených faktorech, a to jak je adolescent rizikový v oblasti abúzu, delikvence či šikany (oběť). Na základě vytvořených populačních norem lze říci, zda se adolescent svými rizikovými aktivitami podobá běžnému vrstevníkovi nebo jej například převyšuje.
§ŠKÁLA IMPULZIVITY DOLEJŠE A SKOPALA (SIDS) je rychlým screeningovým nástrojem využitelným jak v testové části klinického vyšetření či v edukačním procesu, tak v poradenství. Impulzivita je úzce spojena s rizikovými formami chování, které lze u adolescentů pozorovat (užívání tabáku, alkoholu, delikvence a další), a je určitým prediktorem tohoto chování. Informace o impulzivitě adolescentů jsou důležité při realizaci preventivních programů, neboť znalost osobnostního nastavení jednotlivých adolescentů zvyšuje jejich efektivitu. Příručka obsahuje populační normy (věk 11-15 let) poskytující uživateli jednoduchý a rychlý přehled toho, jak si adolescent vede v tomto rysu vzhledem k populaci vrstevníků.
oDílčí cíl: analýza situace, potřeb a stavu na poli prevence v kraji z podkladů škol, získání aktuálních podkladů pro efektivní preventivní programy, paralelně probíhá v Moravskoslezském kraji – výstupy umožní porovnat situaci, navázat spolupráci, odhalit potřeby ve spolupráci mezi kraji. Budou získána data a podklady pro prezentaci analýzy situace na odborné konferenci. Plánována odborná monografie shrnující zjištěná data.
oVýstup ke kontrole: vyplněné dotazníky, souhrnná evaluační zpráva za kraj (cca 10 stran A4, včetně zpracování statistických dat a jejich vyhodnocení), souhrnná evaluační zpráva pro testované školy (cca 2 strany A4), odborné sdělení na konferenci, odborná monografie.
ZÁKLADNÍ NÁKLADY NA DANOU AKTIVITU PROJEKTU (HRAZENÉ Z PROJEKTU):
–Hrazeno úvodní proškolení k metodice testů a práci s nimi (realizujeme pro školní metodiky prevence v rámci podaného projektu ve všech okresech)
–Testování a vyhodnocení u cca 1000 žáků škol Zlínského kraje (školy v omezeném počtu byly vybrány náhodným výběrem!).
oHrazeny dvě sady diagnostiky VRCHA pro 1000 žáků.
oHrazeny dvě sady diagnostiky impulzivity pro 1000 žáků.
oHrazen přepis dat do PC formy ke statistickému vyhodnocení a analýze pro 1.000 žáků
oHrazeno odborné zpracování a analýza dat
oHrazena tvorba závěrečné evaluační zprávy 1. pro konkrétní školy (2-3 str A4) a 2. za celý kraj (cca 25 str. A4).
Ve Zlíně dne 25. 1. 2017
Souhrnně zpracoval: MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.