O vyšetření dítěte-žáka v KPPP si může zažádat:
1/ Zákonný zástupce– přímo osobně, telefonicky, písemně poštou
2/ Škola se souhlasem zákonného zástupce – v tomto případě je nutný písemný souhlas zákonného zástupce dítěte s vyšetřením v KPPP Zlín, pracoviště Kroměříž, který je přiložený k vyplněnému školnímu dotazníku učitelem.
Pokud nebude zajištěn písemný souhlas, nelze provést vyšetření v KPPP.
3/ KPPP Zlín, pracoviště Kroměříž – jedná se o plánovaná kontrolní vyšetření, která byla domluvená s rodiči při prvotním vyšetření.
Prosíme o včasné zasílání kontrolních dotazníků školami na plánované termíny vyšetření.
pro děti předškolního věku a žáky 1. stupně ZŠ (2kurzy během školního roku)
(náprava SVPU a grafomotorických obtíží) pro děti s odloženou školní docházkou a žáky 1. stupně ZŠ (půl roku)
metodické konzultace učitelům ve škole nebo PPP (individuální formy práce u dětí s SVPU, individuálně vzdělávací plány, reedukace SVPU apod.)
pedagogické návštěvy v dyslektických třídách a ve speciální výuce jazyka českého, dle potřeby i v klasických třídách
odborné konzultace rodičům v oblasti SVPU a grafomotoriky (reedukace v domácím prostředí, příprava na výuku, spolupráce rodiny se školou)
odborné konzultace k nápravě s využitím počítačových programů u dětí s SVPU
zpracování metodických listů a materiálů k SVPU, grafomotorice pro rodiče a učitele
přednášky a besedy ke školní zralosti pro rodiče předškolních dětí
zpracování odborných posudků z diagnostiky SVPU, grafomotoriky, laterality a za školní zralosti pro PPP, školy, rodiče, pediatry a jiná odborná zařízení (ACRD, Středisko výchovné péče apod.)
V rámci individuálního vedení nabízí poradna možnost nácviku relaxačních technik k nimž patří autogenní trénink.
AUTOGENNÍ TRÉNINK Mgr. Ilona Jančíková, psycholog PPP
- je široce použitelná autoregulační terapeutická metoda, která umožňuje dosažení záměrné relaxace a účinné snižování úzkosti pomocí postupně nacvičovaných úkolů
- vypracoval ji J. H. Schultz pro dospělou populaci
Autogenní trénink vychází podobně jako jiné relaxační techniky z poznatků o vzájemné souvislosti mezi třemi faktory:
- psychickým napětím
- funkčním stavem vegetativní nervové soustavy
- napětím svalstva
Základem je šest postupně nacvičovaných úkolů, při nichž se dosahuje uvolnění v různých částech těla. Vlastní cvičení postupují v tomto sledu:
- cvičení tíhy ( pracuje s prohloubeným uvolnění kosterního svalstva )
- cvičení tepla ( uvolnění periferních cév )
- pravidelný a klidný tep ( harmonizace a zklidnění činnosti srdce )
- koncentrace na dech ( uvolnění spontánního průběhu dýchání )
- pocit prohřívání břicha ( uvolnění cév a svaloviny vnitřních orgánů )
- koncentrace na oblast hlavy ( vnímavý pocit příjemného chladu na čele )
Protože tento postup klade značné nároky na sebeřízení, je klasický autogenní trénink v podobě pro dospělé vhodný pro děti zhruba od 12 -ti let.
Pro lepší využití a účinnost přizpůsobujeme postupy dětskému světu a fantazii, upravujeme je podle věku a povahy dítěte.
Děti se v nich setkávají se zvířátky , pohádkovými postavičkami a příběhy, navozováním klidných a milých představ.
Takto upravené postupy jsou u dětí uplatnitelné již od 4 - 5 let.( Jencksové postup - " autogenní hračka " )
Autogenní trénink může sloužit při nápravě:
- strachu, úzkosti, trémy
- nespavosti
- chronické bolesti hlavy
- některých poruch pozornosti, syndromu hyperaktivity
- zmírnění problémového chování
- posilování sebejistoty a sebedůvěry
- některých obtíží s příjmem potravy
- kondičně při únavě, pro lepší výkonnost
- vyladění duševního stavu a duševní pohody
Nácvik se provádí sugestivním vedením terapeutem 1x týdně s využitím optimálního obsahu instrukcí, nabízených přirovnání a příběhů, které pomáhají dětem uskutečnit žádoucí prožitek, vlastní cvičení potom provádí klient ( u dětí zpravidla zadávají instrukce rodiče ) 3x denně. Cvičení se mohou postupně prodloužit od 1 - 5 minut k 15 - 20 minutám
Co se o učení můžeme dočíst v Hartlově Psychologickém slovníku:
- učení není totéž co memorování a biflování
- učení znamená zvídaví životní styl
- učení je schopnost a jako takovou ji lze přiměřenou zátěží rozvíjet
- učení je schopnost, kterou lze rozvíjet až do nejvyššího stáří
Hlavní náplní činnosti dětí a mládeže školního věku je učení . Učení předchází hra a následuje práce, jako uplatnění onoho školního i obecně životně-zkušenostního učení. Učení v pravém slova smyslu nás provází celý, stále se setkáváme s něčím novým, čemu se musíme nebo nejlépe chceme naučit.
Ve školním věku jsme někteří často slýchali: "Uč se, aby z tebe něco bylo!". Jenomže ono "Uč se!" zpravidla nebývá doplněno návodem "Jak se učit", takže dětem už v počátku chybí jakési vodítko, metodika práce. Naučit se "jak se učit" je ve školách zatím spíše vedlejším produktem práce.
I když se v poslední době objevily na trhu příručky dávající rady, jak se učit, předpokládáme, že málokteré dítě si je opatří a bude podle nich samostatně postupovat. Proto se pokoušíme, na základě shrnutých informací z těchto příruček a jiné odborné literatury, pomoci dětem hledat cestu k úspěšnému učení.
Kurz, který bychom mohli nazvat nejlépe "Jak se učit" bude probíhat v 10-ti skupinových sezeních 1krát týdně, v odpoledních hodinách, v časovém rozmezí přibližně 90 minut. Skupina by měla být složena z 6 až 8 dětí přibližně stejného věku (11-12). Jednotlivá setkání se budou skládat vždy z úvodních uvolňovacích cvičení, pohybových her a specificky pak budou zaměřena na rozvoj sebepoznání, kladného sebepojetí, sebedůvěry a koncentrace pozornosti. Sezení budou také doplněna o teoretické informace, rady a "návody", které mohou dětem napomoci k úspěšnému učení.
V žádném případě však nelze očekávat od tohoto kurzu závratné změny ve studijních výsledcích dětí, neboť to, do jaké hloubky budou schopni a ochotni využívat nabídnutých informací, rad a především sebezkušenostních zážitků, záleží především na jejich osobnosti (schopnosti sebemotivace, cílevědomosti, vůle apod.). Základním předpokladem úspěšného učení je jeho dobrovolnost- tzn. dobrovolná motivace, dobrovolné opakování a dobrovolné udržení pozornosti. Nemalou roli v učení sehrávají také vnější podmínky prostředí, tj. především učební prostředí a osobnost učitele.
Náplň jednotlivých sezení:
Seznámení se skupinou. Význam motivace -proč jsem tady?, vnější a vnitřní motivace - od musím ke chci
Jaký jsem - hledání pozitivního postoje k sobě samému (výčet mých kladných vlastností). Jaký bych chtěl být - vzdálenost od "já" k "ideálnímu já".
Sebedůvěra- jsem takový , jaký chci být. Proč se mi vyplatí se učit? Pozitivní očekávání- zvládnu to!
Vzít za sebe yodpovědnost -proč děláme chyby_ Okolnosti úspěšného učení- péče o mozek (strava, kyslík, spánek), jak dlouho se učím, kde se učím.
Paměť - neexistuje špatná paměť. Odhalit své nejlepší "kanály" učení - tzv. zraková, sluchová, pojmová nebo hmatová pamě't. Pravidla zapamatování.
Pozornost - co ovlivňuje schopnost koncentrace- prostředí, doba učení a přiroz. biorytmy, přestávky mezi učením. Cvičení pozornosti.
Imaginace - vytváření kognitivních map. Pomocníci při učení - vymyšlení a využívání mnemotechnických pomůcek.
Jak číst- jak nejlépe porozumět textu. Metoda S Q 3 R.
Jak si dělat poznámky? - ve škole a doma. Zůčastněné naslouchání výkladu učitele. Vytváření pojmových map.
Pozitivní motivace -můžu to dokázat. Opakování na závěr - proč se učím.
Závěr - co se mi líbilo nejvíce, co jsem si "odnesl!, v čem jsem lepší.
Program zaměřený na práci s dětmi s diagnózou LMD, SVPU a dalšími specifickými obtížemi různé etiologie. je vhodný i pro děti s hraničním intelektem.
Do programu jsou zařazovány děti mladšího školního věku od 8 - 12 let.
S tímto programem pracují především psychologové a speciální pedagogové v poradenských zařízeních.
Těžiště programu je v domácí práci, kde pracuje rodič s dítětem. celý program trvá 5 týdnů.
VTI je speciální terapeutická metoda, uplatňující se jako krátkodobá intenzivní forma pomoci buď přímo v domácím prostředí rodin či škol, tedy přímo tam, kde problém vzniká.
Metoda vychází z předpokladu, že spolu rodiče či učitelé a děti chtějí dobře vycházet.
Terapeut natáčí pomocí videokamery běžnou denní situaci v rodině (společná hra , jídlo, příprava do školy apod.) či ve škole (vyučování, výlet apod.). Sám pak provede rozbor nahrávky a vybírá v ní momenty nebo sekvence(verbální i neverbální komunikace), kdy se interakce daří.
Ty pak při další návštěvě rodině či učiteli ukazuje a hovoří s nimi o nich. Ti mohou vidět, že existují i momenty, kdy oni sami náročnou situaci zvládají. Na základě toho se sami aktivně učí, jaké prvky a vzorce interakce, chování vytvářejí úspěšný kontakt.
Pomocí malých konkrétních kroků mohou dosáhnout postupně cíle- lepší komunikace s dětmi. Srovnáním dřívějších a pozdějších videozáznamů mohou rodiče či učutelé i terapeut zřetelně sledovat pokrok v terapii.
VTI trvá od 1 do 6 měsíců. Terapeut dochází do rodiny či školy v průměru 1krát týdně. Natáčení trvá 15-30 minut, rozbor nahrávky následující týden 60-90 minut, opět další týden následuje střídání natáčení a rozboru. Pokud je třeba, je možné se domluvit i na častejším kontaktu. Průměrně bývá třeba 4až 8nahrávek.
V rámci práce naší poradny nabízíme klientům i terapeutickou činnost.
Jednou z forem práce se snahou dosáhnout pozitivních změn při řešení problémů je i práce s rodinou.
Každá rodina má svůj velký potenciál a mnoho možností řešení každodenních problémů , které spontánně využívá. Někdy se stane situace nepřehlednou a nedaří se problém zvládnout osvědčenými postupy.
Pro tuto situaci se snažíme poskytnout klientům bezpečné, chápající prostředí, neutrální prostor pro hledání nových řešení.
Způsob práce spočívá ve vytvoření prostoru k hledání cest, možností jejich ověřování, které by mohlo vést k očekávané změně ve spolupráci se všemi členy rodiny, kteří k nám přicházejí.
Samozřejmě není podmínkou účast všech členů rodiny, ale každý problém jedince nějakým způsobem působí i na další lidi, na blízké asi tím více. Proto se snažíme zprostředkovat jejich názory, pohledy a zkušenosti na věc nebo situaci ostatním a tím rozšířit možnosti řešení problému. Pokud však není možné, aby se sešla celá rodina, pracujeme s těmi, kteří se našich setkání zúčastní.
Většinou se setkáváme opakovaně s určitým časovým odstupem, vždy záleží na dohodě.
Diagnostické:
diagnostika zaměřená na profesní orientaci
Poradenské:
poradenství pro žáky ZŠ při rozhodování o dalším studiu na SŠ, SOU, OU
Diagnostické:
Poradenské:
Přednášky a besedy:
Nabídku přednášek, besed a programů naleznete na našich webových stránkách - Společné informace/Primární prevence/Nabídka přednášek a besed
Programy a aktivity:
Soubory ke stažení: