Mohou být definovány jako neschopnost naučit se číst, psát a počítat pomocí běžných výukových metod za průměrné nebo i nadprůměrné inteligence a přiměřené sociokulturní příležitosti.
Charakteristické je významné opoždění v jedné nebo více oblastech učení.
Podstata obtíží je v narušení poznávacích schopností, přičemž tyto poruchy jsou vrozené – vznikají určitým poškozením v období před narozením, při narození a časně po narození dítěte. Určitou roli zde hraje i dědičnost.
Základní typy poruch učení :
Dyslexie – porucha osvojování čtenářských dovedností (potíže se slovy,
s porozuměním čteného, s vyjadřováním řečí).
Dysortografie - porucha v osvojování pravopisu
( nápadné nebo nesmyslné pravopisné chyby, plynoucí z neschopnosti aplikovat třeba i dokonale osvojená pravopisná pravidla
v důsledku poruchy příslušných funkcí).
Dysgrafie – obtíže s osvojováním psaní
( neobratnost, nesprávný úchop, snížená kvalita písma).
Dyskalkulie –porucha osvojování matematických dovedností (obtíže v chápání matematických pojmů, v chápání a provádění matematických operací).
Obtíže v učení jsou handicapem při vzdělávání a projevují se v mnoha oblastech – snižují předpoklady ve školní úspěšnosti, vedou ke snížení sebevědomí a pocitům méněcennosti, k poklesu aktivity ve vyučování, odrážejí se v úrovni psaní a pravopisu, narušují snahovou a motivační stránku.
Ve svých důsledcích zasahuje porucha učení celou osobnost dítěte i jeho sociální vztahy.
Co dělat, máte-li pocit, že vaše dítě trpí specifickou poruchou učení:
• promluvte s jeho učitelem a požádejte o zhodnocení problému vašeho dítěte
• v případě potvrzení podezření na
poruchu učení učitelem, požádejte
o odborné vyšetření v PPP
( zprostředkuje třídní učitel vašeho dítěte,event. můžete požádat o odborné vyšetření osobně bez vědomí a doporučení školy)
• v případě potvrzení poruchy odborným pracovištěm přehodnoťte svůj postoj k dosavadním neúspěchům dítěte
• vyvarujte se nesprávných postojů –
hubování, vyčítání, vymáhání slibů,
• vytvořte atmosféru klidu a pohody,
hledejte nejvhodnější způsob pomoci –
obraťte se na nejbližší pedagogicko-
psychologickou poradnu nebo
dyslektického asistenta ve
škole, kam vaše dítě dochází
Péče o děti s poruchami učení
Dítě, u něhož byla odborným pracovištěm diagnostikována specifická vývojová porucha učení (SVPU), může být zařazeno mezi tzv. integrované žáky ve své kmenové škole.
Systém péče o tyto děti má několik forem:
• individuální přístup třídního učitele v
rámci běžné třídy
• reedukace ( nápravné cvičení)
vyškoleným učitelem, speciálním
pedagogem formou dyslektických
kroužků po vyučování
• ambulantní péče v pedagogicko –
psychologické poradně
• spec.třídy pro děti s poruchami učení
Pedagogicko – psychologická poradna poskytuje bezplatně :
• diagnostiku specifických vývojových
poruch učení
• porady rodičům i učitelům
o problematice poruch učení
• zpracovává odborné podklady pro
integraci žáků, zařazování do spec.tříd
• ambulantní individuální reedukační péči ( s využitím speciálních PC programů)
• metodické vedení rodičů při domácí
podpůrné nápravě specifických poruch učení
• intenzivní kontakt se školami v závislosti na závažnosti případu