Menu

SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY UČENÍ

 

Mohou být definovány jako neschopnost naučit se číst, psát a počítat pomocí běžných výukových metod za průměrné nebo i nadprůměrné inteligence a přiměřené sociokulturní příležitosti.

Charakteristické je významné opoždění v jedné nebo více oblastech učení.

Podstata obtíží je v narušení  poznávacích schopností, přičemž tyto poruchy jsou vrozené – vznikají určitým poškozením v období před narozením, při narození a časně po narození dítěte. Určitou roli zde hraje i dědičnost.

 

Základní typy poruch učení :

 

Dyslexie –  porucha  osvojování čtenářských dovedností (potíže se slovy,

s porozuměním čteného, s vyjadřováním řečí).

Dysortografie  - porucha v osvojování pravopisu

( nápadné nebo nesmyslné pravopisné chyby, plynoucí z neschopnosti aplikovat třeba i dokonale osvojená pravopisná pravidla

v důsledku poruchy příslušných funkcí).

Dysgrafie – obtíže s osvojováním psaní

( neobratnost, nesprávný úchop, snížená kvalita písma).

Dyskalkulie –porucha osvojování matematických dovedností (obtíže v chápání matematických pojmů, v chápání a provádění matematických operací).

 

Obtíže v učení jsou handicapem při vzdělávání a projevují se v mnoha oblastech – snižují předpoklady ve školní úspěšnosti, vedou ke snížení sebevědomí a pocitům méněcennosti, k  poklesu aktivity ve vyučování, odrážejí se v úrovni psaní a pravopisu, narušují snahovou a motivační stránku.

Ve svých důsledcích zasahuje porucha učení celou osobnost dítěte i jeho sociální vztahy.

                                                     

Co dělat, máte-li pocit, že vaše dítě trpí specifickou poruchou učení:

 

•  promluvte s jeho učitelem a požádejte o zhodnocení problému vašeho dítěte

•  v případě potvrzení podezření na

     poruchu učení učitelem, požádejte

    o odborné vyšetření v PPP

   ( zprostředkuje třídní učitel vašeho dítěte,event. můžete požádat o odborné vyšetření osobně bez vědomí  a doporučení školy)

•  v případě potvrzení poruchy odborným pracovištěm přehodnoťte svůj postoj k dosavadním neúspěchům dítěte

•  vyvarujte se nesprávných postojů –

    hubování, vyčítání, vymáhání slibů,

•  vytvořte atmosféru klidu a pohody,

    hledejte nejvhodnější způsob pomoci –

    obraťte se na nejbližší pedagogicko-

    psychologickou poradnu nebo

    dyslektického asistenta ve

     škole, kam vaše dítě dochází

 

Péče o děti s poruchami učení

 

Dítě, u něhož byla odborným pracovištěm diagnostikována specifická vývojová porucha učení (SVPU), může být zařazeno mezi tzv. integrované žáky ve své kmenové škole.

 

Systém péče o tyto děti má několik forem:

•  individuální přístup třídního učitele v

    rámci běžné třídy

•  reedukace ( nápravné cvičení)

    vyškoleným učitelem, speciálním 

    pedagogem formou dyslektických

    kroužků po vyučování

• ambulantní péče v pedagogicko –

   psychologické poradně

• spec.třídy pro děti s poruchami učení

Pedagogicko – psychologická poradna poskytuje bezplatně :

 

• diagnostiku specifických vývojových

   poruch učení

• porady rodičům i učitelům 

   o problematice poruch učení

• zpracovává odborné podklady pro

   integraci žáků, zařazování do spec.tříd

• ambulantní individuální reedukační péči ( s  využitím speciálních PC programů)

• metodické vedení rodičů při domácí

   podpůrné nápravě specifických  poruch učení

• intenzivní kontakt se školami v závislosti na závažnosti případu

Aktuality

29. led. 2025

Informace k předčasnému zaškolení

Posouzení k předčasnému zaškolení dítěte v KPPP Zlín Vážení rodiče a zákonní… Číst dále ...

Zřizovatel